Халқымыздың ұлт болып қалыптасуына ерекше үлес қосқан Алаш арысы Ахмет Байтұрсынұлы осыдан 100 жыл бұрын жарық көрген «Тіл – құрал» оқулығында: «Өзіміздің елімізді сақтау үшін бізге мәдениетке, оқуға ұмтылу керек. Ол үшін ең алдымен, әдебиет тілін өркендету керек. Өз алдына ел болуға өзінің тілі, әдебиеті бар ел ғана жарай алатындығын біз ұмытпауға тиіспіз. Бұл мәселеде біздің халқымыз оңды емес. Осы күні орыс школы мен татар мектептерінде оқып жатқандар қазақ тілін елеусіз қылып, хат жазса, өзге тілде жазып, қазақ тілінен алыстап барады. Бұл, әрине, жаман әдет. Егер тілге осы көзбен қарасақ, табиғат заңына бағынбай, біздің ата-бабаларымыз мың жасамаса, ол уақытта тілмен де, сол тілге ие болған қазақ ұлтымен де мәңгі қоштасқанымыз деп білу керек. Егер осыны істегіміз келмесе, осы бастан тіл, әдебиет жұмысын қолға алып, өркендететін уақытымыз жетті» депті. Асыл азаматтың осы дана сөзі қазір де күшін жоя қойған жоқ. Әйтсе де ілгері басқан істер баршылық.
Жоғарыда айтқан ұлт ұстазының «Тіл – құрал» еңбегінің жарық көруінің 100 жылдығына орай «Мемлекетшілдік мұрат және тіл тағылымы» атты дөңгелек үстел өткен аптада болған еді. Онда алғашқы сөзді Л.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің проректоры Д.Қамзабекұлы алып, мемлекетшілдік туралы өз байламдарын айта келіп, қазақ студенттерін оқулықпен қамтамасыз ету 20 пайыз ғана қамтылып отырғанын, оқу орнының өз күшімен өткен жылы 30 оқу құралы жарық көргенін айтты. Ал Астана қаласы Тілдерді дамыту басқармасының бастығы Е.Тілешев осы дөңгелек үстелді ұйымдастыру арқылы тіл тағылымын қалыптастыру жайын қозғаса, Мәдениет және ақпарат министрлігі Тіл комитетінің төрағасы Ш.Құрманбайұлы Ахмет Байтұрсынұлының артында қалған бай мұрасына, оның ішінде тіл мен білім беру ісіне қатысты еңбектеріне жан-жақты тоқталды. Парламент Мәжілісінің депутаты А.Смайыл тілді зерттеп-зерделеу жайын алға тартып, бәрін үйлестіріп отыратын бір құрылым керек десе, тағы бір Мәжіліс депутаты Р.Халмұратов өзге тілді мектептерді, оның ішінде орыс мектебін бітірген жастардың қазақ тілінен хабарсыз болса да орта білім аттестатын жақсы бағамен алатынын, тіл үйрету орталықтарына 50-90 мың теңге шығындап оқитын мемлекеттік қызметкерлердің «талпынысында» көзбояушылықтың болатынын атап айтты. Ал Мәжіліс депутаты О.Асанғазықызы «Мемлекеттік тіл туралы» заң қабылдайтын, тілге бөлінген қаржының сұрауын сұрайтын уақыттың жеткенін, жалған ақпараттың жолын кесу қажеттігін, кейбір лауазымды мекемелерде қазақ тілінің тағдыры 5-6 аудармашының еншісіне беріліп қойғанын, тек солар жауаптыдай көрінетінін атап айтты. Профессор С.Батыршаұлы бұған дейін де екі рет тіл туралы бағдарламаның қабылданғанын, Елбасы бақылауында тұрған жаңа бағдарламаны мүлтіксіз орындау үшін нақты жұмыс істеу керектігін, тіл үйрену жөніндегі тәжірибелер бойынша оны білуге 4-5 жыл уақыт керек болса, «Біздің 30 жылға созып отырғанымыз қалай?» деген сұрақты алға тартып, 10 жыл ішінде кімдер қанша пайыз үйренетінін анықтап алмасақ ертең кеш болады, қазір өзге тілді мектептерде бұл іс қозғаусыз жатыр, ондай жағдайда 11 жылдан кейін мектепті бітірген бала тағы да қазақ тілінен мылқаудың күйін кешіп шығары сөзсіз, деп сөз аяғын түйді. Тіл жанашыры, журналист С.Шүкірұлы ұлтқа қызмет етудің үлгісін Ахмет Байтұрсынұлының көрсеткенін, «Осы кісі секілді іс істей алмай жүргеніміз қалай?» деген сұрақты ортаға тастап, латынға көшу жөніндегі пікірін де білдіре кетті. Белгілі ғалым Н.Қалиев ХХ ғасырда Ғабит Мүсірепов тіл туралы аталы сөз айтқанын, ХХІ ғасырда да сондай бір елдік тұрғыда ерлік жасайтын тұлға көрінбей отырғанын еске салып, «Біз тіл жайын ойлайтын жас ұрпақты қалыптастыра алдық па? Ахмет рухына адалдық танытып, тіл жөніндегі Алаш өсиетін іске асырып жүрміз бе?» деп ендігі жерде тіл мәселесіне жазушылар, журналистер, өзге де азаматтар ғана атсалысып қоймай, заңгерлер де қатысуы керек. Себебі, тіл туралы мәселе қозғалғанда заңдық жағынан талас-тартыста табандап тұрып қорғап шығатын заңгер қажеттігін көріп жүрміз. Мен оған бір мысал келтіре кетсем деймін. Мәжіліс депутаты болып жүрген кезімде «Тіл туралы» заң талқыланғанда, қазақтың айтулы азаматы Өмірбек Жолдасбеков егер қазақтар мемлекеттік тілді бес жылда, өзгелер он жылда меңгерсін деген талап қоймасақ, тіліміз өркен жаймайды деген мәселені көтергенде, бұл адам құқығына нұқсан келтіреді дегендер болған. Сөйтіп, амалсыз болса да барсақ деген қадамға тосқауыл қойылған. Біз ұрпақтың санасына мемлекеттік тілдің құдіретін бесіктен сіңіруіміз керек. Көрші ел өзбектер жастардың мемлекеттік тілді білуі туралы мониторинг жүргізгенде тоқсан пайызы жетікпіз деп жауап беріпті, деді.
Жалпы, дөңгелек үстелде мемлекеттік тілдің тағдыры туралы мәселе аз айтылған жоқ. Әсіресе, Үкімет отырыстарының, министрліктердің жиындары ресми тілге бейім тұратынын, осыны азайтудың бір жолы ретінде теледидардағыдай елу де елуге көшірсек деген ұсыныстар білдірілді. Сол секілді қу тілден қуырдақ қуыра бермей, «Өз тілімен сөйлескен, өз тілімен жазған жұрттың ұлттығы еш уақытта… жоғалмайды. Ұлттың сақталуына да, жоғалуына да себеп болатын нәрсенің ең қуаттысы – тілі. Сөзі жоғалған жұрттың өзі де жоғалады. Өз ұлтына басқа жұртты қосамын дегендер әуелі сол жұрттың тілін аздыруға тырысады» деген Ахмет сөзін ту етіп көтеріп, әркім отбасы, ошақ қасында қазақ тілінің мәртебесін арттырса, бүгінгідей ұзын арқау, кең тұсаудан құтылып, арман-тілегіңізді біразға создық, енді бәрі орнына келді. «Ұлт ұстазы Ахмет… ғафу ет» дер едік деп дөңгелек үстелге қатысушылар ой түйіндеді.
Сүлеймен МӘМЕТ.
«Егемен Қазақстан»