«Қазақ тілін үйретуді балабақшадан бастау керек» деп айтатындар көп. «Ал балабақшалардағы, әсіресе орыстілді балабақшалардағы қазақ тілін үйрету қандай деңгейде? Оны қадағалап жүргендер бар ма?» деген сауалдарға жауап алу мақсатында Алматы қаласындағы «Гауһар» оқыту-тәрбиелеу орталығына, яғни №100 орыс-қазақ балабақшасына бардық. Аталмыш мекемедегі қазақ тілі пәнінің мұғалімі Алтыншаш Есентайқызы бізді жылы қарсы алды. Балалар келіп, сабақ басталғанша кабинетін көрсетті. Ұлттық нақыштағы дүниелермен жабдықталған бөлме көз тартады. Төрге көрпелер жайылған. Балалар сабақты көрпеде отырып тыңдайды екен. «Осының бәрі тек қазақ тілін ғана емес, қазақ ұлтының тұрмыс-тіршілігі мен әдет-ғұрыптарынан хабардар болу мақсатында ұйымдастырылды» дейді Алтыншаш Есентайқызы.
Осы балабақшада жиырма жылдан астам уақыт жұмыс істеп келе жатқан Алтыншаш апайдың айтуынша, бүгінде өзге ұлт балаларының қазақ тіліне деген ниеті түзу, қызығушылықтары артқан. Тіпті, өзімізден гөрі орыс, кәріс, ұйғыр ұлтының балаларына тақпақ берсең, тез-ақ жаттап алады. Ал орыстілді қазақ ата-аналар: «Ой, текст очень трудный. Мы с такими словами незнакомы» деп, балаларына тілді меңгеруге көмектесудің орнына кедергі келтіріп жатады екен. Бір кезде кабинетке топырлай дайындық тобының балалары кіріп келді. Маған тосырқай қарап қалған оларға апайлары: «Бізге бүгін қонақ келді. Амандасамыз балалар» дегені сол еді, «Сәлеметсіз бе?» деп шулай жөнелді. «Халыңыз қалай?» деп те сұрап жатыр. Балалардың мұнысына риза болып қалдым. Бір-екеуінен аттарын сұраған едім, «Менің атым – Саша. Менің атым – Милана» деп жарыса жауап берді. Орыс тобы болғандықтан, мұғалім сабақты екі тілде жүргізеді. Яғни бір заттың орысша атауын айтып, сосын оның қазақшасын сұрайды. Балалар жарыса жауап беріп жатыр. Балалар адамның дене мүшелерінің, көкөніс пен жеміс-жидектердің аттарын жақсы біледі десе болады. Мұны тақырыпқа байланысты ойнатылған ойын барысында байқадық. Мұғалімнің «тұр, отыр, қолыңды жу, айнаға қара, кітапты ұста, қаламды ал» деген нұсқауларын да қазақ балаларымен қатар орыс, кәріс, ұйғыр ұлтының балалары бұлжытпай орындап жатты. Жалпы, қазақ тілі ересектер тобына аптасына екі, ал дайындық тобына үш рет өтеді. Сонда жылына ересектер тобы 74 сағат, ал дайындық тобы 108 сағат қазақ тілін оқиды. Жыл соңында ересектер қазақ тілінде 250, ал дайындық тобы 250-300 сөз білуі тиіс екен.
Алтыншаш Есентайқызының айтуынша, балалар жыл соңында бұл межеден асып түседі екен. Сабақ барысында балалар қазақ әріптерінің дұрыс дыбысталуын да үйренеді. Санамақ ойыны арқылы сандарды да тізбектеп айтып жатты. Кабинет балалардың қазақ тілін жетік меңгеруі үшін сантүрлі көрнекіліктермен, интерактивті тақтамен, ақылды қаламсап сынды құрал-жабдықтармен қамтамасыз етілген. Сабақ барысында аңғарғанымыз, тілі мен сөйлеу қабілеті енді қалыптасып келе жатқан бүлдіршіндерге үлкендерге қарағанда тілді меңгеру әлдеқайда оңай екендігіне көзіміз жетті. Балалар мұғалімнің аузынан шыққан әрбір сөзді қағып алып, тез жаттап алады екен. Бір өкініштісі, әлгінде ғана қазақша тәп-тәуір сөйлеп отырған балалар сабақ біте салысымен дәлізге шығып, орысша тіл қатысып жатты. Мынаны қараңызшы, олармен тәрбиешілер мен күтушілер де, мұғалімдер және ата-аналары да орыс тілінде сөйлеседі. Осылайша қазақ тілін біршама үйреніп қалған балалар қазақ тілін 20-30 минуттық сабақ деп қарайды және сол уақыт аясында ғана сөйлейтін тіл деп қабылдайды. Алтыншаш Шалаханованың тағы бір айтқаны, кей ата-аналар қазақша тәп-тәуір біліп шыққан баланы қазақ мектебіне беріп жатса, басым бөлігі қазақ мектебіне беруден бас тартатын көрінеді. Оған себеп, ата-аналардың өздерінің қазақ тілін білмеуі. Өйткені баласын қазақ мектебіне бергісі келетіндер баламызға көмектесе алмай қаламыз ба деп ойлайды.
Бір мысал келтіре кетейін, көршіміз әзірбайжан ұлтының өкілі бола тұра баласын қазақ балабақшасына берді. Бірнеше айдан соң бала үйінде қазақша сөздер айтып, ата-анасын таңғалдыра бастады. Баланың әкесінің айтуынша, ол тіпті айналасындағыларға кішіпейілдігімен ұнай бастаған. Балаларын қазақ балабақшасына берген орыстілді таныстарымыз тіл үйретудегі балабақша қызметкерлерінің еңбегіне риза екенін білдік. Бірақ өз ана тілін менсінбейтін, педагогтар мен тәрбиешілердің еңбегін бағаламайтын қандастарымыз да бар.
Бүгінде қазақшаға шорқақ үлкендер жағы кезінде қазақ балабақшасы мен қазақ мектептерінің тапшылығынан ата-аналарының орыс мектебіне беруге мәжбүр болғандығын алға тартады. Ал бүгінде жыл сайын қазақ балабақшалары мен мектептері көбейіп келеді. Десек те, өзге ұлт өкілдері тілімізге қызығушылық танытып, балаларын мемлекеттік тілде сөйлей білгенін қалап жатқанда, керісінше өз қаракөздеріміздің осы ұлт ісінен тартыншақтайтындығы қынжылтады.
Арна ЖҰМАТАЙ
«Ана тілі» газетінен
http://anatili.kz/?p=18643